7 tipů, co a jak psát na FB fanpage

Zahřívací otázka: Co chodí lidi dělat na Facebook?

a) Vzdělávat se.
b) Nakupovat.
c) Bavit se.
d) Prokrastinovat.

 je správně. A taky , samozřejmě. A jakže to všechno souvisí s copywritingem a s texty? Hned se to dozvíte!

Pokud podnikáte, neobejdete se bez tzv. fanpage – v překladu fanouškovské stránky. Ta slouží hlavně k tomu, abyste budovali povědomí o značce a udržovali vztah s fanoušky. Ale jak zařídit, aby vaši příznivci hltali každé vaše slovo a každý váš příspěvek?

Podělím se s vámi o 7 základních pravidel, díky kterým budou vaši fanoušci s chutí lajkovat, reagovat a sdílet.

1. Buďte struční

Jak už jsme si řekli, lidé se chodí na Facebook primárně bavit. A sjíždí ho velmi často v pracovní době, když si šéf odskočí pro kafe, ve škole pod lavicí a v autě při čekání na zelenou. V drtivé většině případů tedy vyhledávají krátké a úderné příspěvky. Přečtu (červená), lajk (oranžová), sdílím (zelená) a jedu.

Lidé jsou v dnešní době přehlceni informacemi ze všech stran a zejména na sociálních sítích chtějí věci stručně, jasně, v kostce, žádné okecávání.

Pokud váš text není klíčovým sdělením, ale má jen „posvítit“ na něco, co právě sdílíte – odkaz, článek, obrázek, citát – doporučuji napsat dvě, maximálně tři věty. Je potřeba text napsat tak, aby čtenáře rychle zaujal. A na to máte jen pár sekund. Výhoda krátkých příspěvků je také v tom, že se víc sdílí, a snáz si tak najdou nové příznivce.

2. Vyprávějte příběh

Příběhy zabírají odjakživa a lidi je zbožňují. Své fanoušky spolehlivě zaujmete jakýmkoli dobře napsaným příběhem ze života, který má poutavý úvod (!), hlavu, patu a pointu. Ten lákavý úvod zdůrazňuji, protože pokud je nečapnete během prvních pár vět, dál nečtou. Je to docela kumšt, proto pokud nejste zrovna spisovatel, vsaďte na jistotu krátkých příspěvků.

Fanoušky můžete pomocí kratinkého příběhu motivovat k přečtení nového článku na vašem blogu. Může to vypadat třeba takhle:

3. Nešetřete humorem

Neberte se tak vážně! Lidi ze všeho nejraději a nejochotněji sdílí vtipné příspěvky. I když jste třeba expert na finance nebo právo, zkuste si z vašeho oboru udělat někdy i trochu srandu. Překvapí vás, co to provede s vašimi fanoušky.

Nejen, že je pobavíte, ale zároveň se jim tím ukážete jako člověk, dáte najevo, že nejste robot nebo stroj, který jen chrlí citáty a moudra jak na běžícím pásu. Pokud máte pocit, že je na druhé straně „mrtvo“ – že vaši fanoušci nereagují, dávají málo lajků a nekomentují skoro vůbec, zkuste to na ně s humorem. Uvidíte ten rozdíl.

4. Buďte sami sebou

„Mluvíte“ zásadně spisovně, používáte věty jako podle šablony ze školní slohové práce a vaše texty připomínají spíš úřední dokument? Pak se nedivte, že se s vámi na Facebooku nikdo nebaví. No bodejť! Oni se vás totiž bojí.

Nevyhýbejte se hovorovému jazyku. Zkusit můžete i svoje nářečí. Ukažte svou lidskou tvář, trochu se otevřete, uvolněte, na nic si nehrajte. Buďte sami sebou. Od toho Facebook je. Na Facebooku nemusíte být kravaťák. Vaši fanoušci daleko víc ocení přirozenost a autentičnost než upjatou šroubovanost.

5. Zapojte emoce

Trochu života do toho umírání! Zahoďte klišé. Dejte do toho radost a energii. Se stejnou, ne-li daleko větší energií pak budou komentovat, lajkovat a sdílet i vaši fanoušci.

Jo ale prosím vás, emoce neznamená vykřičníky ani hromadu otazníků… Na to dávejte pozor. Jeden vykřičník je až až.

6. Držte se tématu

Nesnažte se za každou cenu chrlit příspěvky jeden za druhým. Pokud nevíte, o čem psát, tak se rozhodně vyvarujte toho, že začnete psát o něčem naprosto mimo obor.

Příspěvky by měly vždycky souviset s tím, čím se zabývá vaše stránka. Pokud máte stránku o fotbale a začnete fanoušky instruovat, jak mají krmit pejsky, nejspíš to vaší fanpagi (a ani fanouškům) nikterak neprospěje.

7. Pište slušně česky

Já vím, že je to „jenom“ Facebook. Ale i vaše fanpage vás dost zásadním způsobem reprezentuje, podobně jako třeba web, i když je to o dost neformálnější prostředí. Cokoli na svou stránku napíšete, si po sobě prosím vás aspoň pořádně přečtěte.

Víte, že spousta lidí příspěvek s pravopisnou chybou prostě nelajkne a nenasdílí, i přesto, že jim třeba jinak připadá úplně geniální? Prostě se nechtějí ztrapnit. A pokud chcete lidi přilákat a ne odradit, rozhodně si nemůžete dovolit dělat školácké hrubky.

Máte svoji fanouškovskou stránku na Facebooku? Přidejte ji do komentářů a prozraďte, co se nejlíp osvědčilo vám!

Copykiller – prodávejte textem®

Podnikáte a píšete si prodejní texty sami?

Přihlaste se do online kurzu Copykiller a začněte psát texty, které mají hlavu, patu, a hlavně prodejní výsledky.


Lucie Koubek

Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro detail i rázný humor. Autorka online kurzu Copykiller – prodávejte textem® a dalších vzdělávacích programů.

"Učím podnikatele a malé firmy psát prodejní texty v souladu s jejich osobními hodnotami i s principy moderního marketingu." Více o Lucii se dozvíte tady.
Komentáře