Texty na webu jsou vlastně obchodníci, kteří nikdy nespí. Jak úspěšní budou v přesvědčování vašich zákazníků? To záleží jen na tom, jak skvěle je napíšete. Shrnuli jsme pro vás 7 zásad, díky kterým vaše konverze vystřelí hned o několik procent výš.
Ještě než se vůbec pustíte do psaní, udělejte si jasno v tom, pro koho vlastně píšete, komu jsou vaše texty určené.
Pokud o své cílovce víte maximálně to, že jde o ženy od 25 do 35 let, tak s tím to asi moc nevytrhnete. Podívejte se na ty své dámy trochu detailněji: Jiným tónem s nimi budete komunikovat, pokud píšete pro maminky na mateřské, a jiný styl zvolíte, pokud jde o ženy-cestovatelky.
Udělejte si mezi svými zákazníky průzkum a na jeho základě sestavte fiktivní persony, abyste si je dokázali živě představit. Kromě pohlaví a věku pátrejte po vzdělání, zájmech, povolání i velikosti obce či města, kde žijí. Ale hlavně po tom, co se jim v souvislosti s vaším produktem honí hlavou, co potřebují, po čem touží, co by chtěli změnit a jakým jazykem mluví.
Vaše texty musí lidi okamžitě zaujmout a vyvolat v nich zájem dozvědět se o tom, co nabízíte, více. Zaměřte se na problém, který zákazníkovi svými produkty nebo službami vyřešíte. Pokud máte důkaz, ukažte ho (může to být třeba video, fotka, recenze, certifikát…).
Sem rozhodně patří také to, čemu v marketingové hantýrce říkáme USP (unique selling proposition) = jedinečný prodejní argument. Je součástí vaší nabídky něco, co konkurence nemá? Nabízíte nějaký unikátní přístup k zákazníkovi? V čem jste jiní a lepší než vaše konkurence? Vyzdvihněte tento fakt nad všechny ostatní.
Jeden příklad z našeho vlastního rybníčku (info k živému VIP workshopu):
Čas, který lidé stráví na webu, se počítá na vteřiny. Odpusťte si proto veškerou omáčku a slovní vatu a jděte rovnou k věci. Jasně, stručně, srozumitelně. Nepokoušejte se za každou cenu o žádné duchaplné metafory a neskrývejte význam mezi řádky. Pokud váš obor překypuje složitými cizími termíny, přemýšlejte, jestli se to s ohledem na zákazníka nedá vyjádřit jednodušeji.
“Zateplíme vám dům,” zní rozhodně lépe než: “Nabízíme vám komplexní řešení realizace tepelných izolací.”
Lidé se nikdy nechovají tak, jak byste předpokládali. Co mě už to stálo zlomených iluzí! 🙂 Lidé se totiž zdaleka neřídí jen podle logiky (i když vám samozřejmě budou tvrdit opak), ale v jejich rozhodování hrají neopomenutelnou roli také emoce. Emoce jsou klíčovou ingrediencí pro to, aby vaše texty dokázaly prodávat. Projděte si opět detailně svou analýzu cílové skupiny a přemýšlejte, co tento typ lidí chytne za srdce. Pořád ale mějte na paměti svou cílovou skupinu a držte se takového stylu, na který bude slyšet, a jazyka, kterému bude dobře rozumět.
Při psaní textů je samozřejmě fajn pamatovat i na SEO, ať je váš web úspěšný také ve vyhledávání. Jen to prosím pěkně nepřežeňte. Stačí pár klíčových slov, která klidně můžete i skloňovat. Zkrátka ať jsou vaše texty pořád především pro lidi a nepůsobí křečovitě.
U prodejních textů na webu je vedle obsahu překvapivě důležitá i jejich forma. Jasně, že obsah je ve finálně to podstatné, ale ze všeho nejdřív si to někdo musí chtít přečíst. Základní pravidla:
Text musí být zkrátka na první pohled dobře čitelný, jinak ho nikdo louskat nebude, i kdybyste v něm slibovali třeba modré z nebe.
Pokud se vám podařilo návštěvníka webu zaujmout a vyvolat touhu, je na čase sklidit plody a vyzvat ho k činu. Dejte na konec textu (anebo třeba i doprostřed, pokud to tak dává dobrý smysl) dobře viditelnou výzvu k akci. Použijte kontrastní tlačítko a jednoznačný, srozumitelný text, který mluví přímo k zákazníkovi: “Chci se přihlásit” nebo “Koupit ihned”.