Budou klikat jak zběsilí! Tahle věc rozhodne o úspěchu vašeho článku

Pokud si ve svém pracovním programu najdeme chviličku na zběžné projití internetu, většinou si články, na které narazíme, rozdělíme do tří skupin:

  • Tohle mě nezajímá.
  • To zní zajímavě, ale teď to nemám čas číst. Vrátím se k tomu později.
  • Tohle mě zajímá! Klikám.

V prvních dvou případech si váš článek zákazník pravděpodobně už nikdy nerozklikne. A na kvalitě textu, času a námaze, kterou jste mu věnovali, přitom nezáleží ani za mák.

Co je tedy „ta věc“, která potenciální klienty přinutí otevřít váš článek okamžitě, tady a teď? Je to titulek, nadpis článku, chcete-li headline. Samozřejmě, pokud samotný text nestojí za nic, jen nadpis ho nezachrání. Bohužel ale už platí, že neatraktivní, špatně zvolený titulek může „zavraždit“ i hodně dobrý text. Prostě proto, že ho dostatečně neprodá.

Dobrý titulek je reklamou na váš text

Ve světě marketingu se říká, že čtenář projíždějící si články na internetu dá jednomu textu šanci zhruba 5 vteřin. Když ho do té doby zaujme, pokračuje ve čtení. Když ne, odchází. V případě titulků se tahle doba ještě dramaticky zkracuje. Zákazník prostě musí kouknout a kliknout. Každá setina sekundy přemýšlení navíc šanci vašeho článku na otevření snižuje. Účinek musí být okamžitý.

Pojďme se nyní podívat na 5 typů nadpisu. Ani jeden z nich není pro účely reklamního textu vyloženě „špatný“ nebo „dobrý“, jen „vhodný“ a „méně vhodný“. Záleží na tématu, cílovce, komunikačním médiu, ale i prostém citu. Často je dobré jednotlivé titulky zkombinovat dohromady. A hlavně, nezapomeňte zkracovat – každé přebytečné slůvko musí pryč.

1. Bodový

Tenhle typ jen pojmenuje téma, o kterém článek pojednává. Kdybych ho chtěl použít já, jmenoval by se tento text „Nadpis článku“ nebo „O nadpisu“. V této podobě by asi motivoval k otevření jen fajnšmekry, kteří téma cíleně vyhledávají.

Jeho velkou výhodou je však konkrétnost, díky které váš článek lépe zaměří internetové vyhledávače. Proto doporučuji používat ho v případech, že popisujete hodně mainstreamové téma, které si lidi hromadně googlí. Pro lepší efekt je dobré zkombinovat ho s dalšími typy nadpisů, o kterých si ještě povíme.

Nejvýhodnější hypotéka. Tahle příležitost vám vyrazí dech

Hubnutí do plavek. 5 triků pro ty, komu se nechce do fitka

Bodovým nadpisem samostatně rozhodně neurazíte v oddělování jednotlivých témat ve vašich zákaznických materiálech, třeba e-boocích nebo delších textech. Stručnost a přehlednost, kterou přináší, mají čtenáři rádi. Pokud tedy budu chtít dát dohromady článek o detailní výstavbě textu, rozhodně není ostuda pojmenovat část o nadpisu prostě… „Nadpis“.

2. Shrnující

Zkrátka ve zhruba jedné větě popíšete, čeho se váš článek týká. V tomto případě bych napsal něco jako „Dobrý titulek může zásadně zvýšit čtenost vašeho článku“ nebo „Poradíme vám, jak vybrousit nadpis vašeho článku k dokonalosti“.

Tenhle tip se výborně hodí v případě, že sdělení, které chcete světu předat, je hodně atraktivní, výrazné nebo kontroverzní. Myslím si, že třeba článek s nadpisem: „Na hubnutí jsou nejvhodnější buřty s cibulí, zjistili vědci“ by měl velice solidní čtenost.

Pokud se ho rozhodnete použít, dávejte velkého bacha, ať hned v nadpisu nevyplácnete veškerá silná sdělení vašeho textu! Čtenář by tak prakticky ztratil důvod článek otevřít.

Minutová půjčka ihned a online se sazbou 4,8 % p.a

Léčba poruch erekce rázovou vlnou

3. Číselný

Z našich minulých článků už určitě víte, že aby byl text úspěšný, musí být přehledně a jasně členěný. Číselný nadpis tohle zaručuje. Navíc číslice jsou jiný typ znaku než písmena, a tak automaticky přitáhnou oko čtenáře. Proč tedy tento fakt nevyužít pro účely vašeho titulku?

Tenhle typ nadpisu je v současnosti velice populární a rozhodně s ním neuděláte chybu ani vy.

5 typů matek, které vám dělají ze života peklo

5 kroků ke zdravému spánku

4. Otázkový

Sem patří každý titulek končící otazníkem, případně začínající slovy „kdy“, „kde“, „jak“, „kdo“, „co“. Prostě v nadpisu vznesete otázku či vymezíte problematiku, kterou budete v dalším textu řešit.

Tenhle typ je celkem elegantním řešením. Výborně totiž reflektuje základní principy vnitřního copywriterského dialogu s čtenářem. Představte si, že se tenhle článek jmenuje „Jak vymyslet nadpis, který prodá váš článek?“ „Aha, no to mi tedy prozraďte“, řekne si v duchu čtenář. A kliká.

Jak prodat dům už dnes

Kdy koupit a kdy prodat akcie?

5. Provokující

Všechny 4 typy nadpisů, o kterých jsme se bavili, mají jedno malé omezení. Otevře si je asi jen ten, kdo se o tuhle oblast zajímá, případně si uvědomuje, že ji potřebuje zlepšit. Co ale ti ostatní, kteří jejich důležitost nedoceňují, případně jsou přesvědčeni, že u nich je v tomto směru vše v pořádku? „Nadpis? S tím nemám problém, to nepotřebuju číst“, mohou si říct, a článek odloží do ztracena.

Když však text uvedu titulkem „Budou klikat jak zběsilí! Tahle věc rozhodne o úspěchu vašeho článku“, o nadpisu tam není ani slovo. Co se tedy stane? V podstatě jeho cílovku rozšířím pro všechny ty, kdo touží psát úspěšné články. A pokud se chtějí ten recept dozvědět, nezbyde jim nic jiného než si článek rozkliknout a začít číst. Je to podobný princip, jako když váš oblíbený seriál skončí v tom nejnapínavějším, a vy si rádi počkáte na další díl, abyste se dozvěděli, jak to dopadlo.

Provokující nadpis může někdy působit lehce bulvárně, ale není v něm nic klamavého. Jen se primárně soustředím na informaci, co bude čtenář mít z toho, když informace z mého článku správně použije. Jde o vzbuzení zvědavosti.

Přiznám se, že tenhle typ je můj oblíbený, a pokud je to jen trochu vhodné, moc rád ho používám. Je výborný do prostředí, kde má potenciální zákazník na výběr z velkého množství možností, na které lze kliknout, tedy portály, blogy či sociální sítě.

Takhle se za 27 let změnil herec, kterého v dětství sexuálně zneužíval vlastní dědeček

Spal na zemi, trénoval s vyřazenými raketami. Tak začalo dobrodružství jednoho z nejtalentovanějších tenistů

A jak to máte s nadpisy vy? Jaký pro jejich vymýšlení používáte systém? Jakou pozornost jim věnujete? Případně napadá vás ještě nějaký ty(i)p, na který jsme zapomněli? Sem s tím do komentářů!

Copykiller – prodávejte textem®

Podnikáte a píšete si prodejní texty sami?

Přihlaste se do online kurzu Copykiller a začněte psát texty, které mají hlavu, patu, a hlavně prodejní výsledky.


Vojtěch Marcín

Tak trochu kravaťák s celoživotním zájmem o lidi a vše lidské. Notorický psavec a krotitel slov, která umí ve správný okamžik použít ve jménu vašeho úspěchu!
Komentáře