Pokud si ve svém pracovním programu najdeme chviličku na zběžné projití internetu, většinou si články, na které narazíme, rozdělíme do tří skupin:
V prvních dvou případech si váš článek zákazník pravděpodobně už nikdy nerozklikne. A na kvalitě textu, času a námaze, kterou jste mu věnovali, přitom nezáleží ani za mák.
Co je tedy „ta věc“, která potenciální klienty přinutí otevřít váš článek okamžitě, tady a teď? Je to titulek, nadpis článku, chcete-li headline. Samozřejmě, pokud samotný text nestojí za nic, jen nadpis ho nezachrání. Bohužel ale už platí, že neatraktivní, špatně zvolený titulek může „zavraždit“ i hodně dobrý text. Prostě proto, že ho dostatečně neprodá.
Ve světě marketingu se říká, že čtenář projíždějící si články na internetu dá jednomu textu šanci zhruba 5 vteřin. Když ho do té doby zaujme, pokračuje ve čtení. Když ne, odchází. V případě titulků se tahle doba ještě dramaticky zkracuje. Zákazník prostě musí kouknout a kliknout. Každá setina sekundy přemýšlení navíc šanci vašeho článku na otevření snižuje. Účinek musí být okamžitý.
Pojďme se nyní podívat na 5 typů nadpisu. Ani jeden z nich není pro účely reklamního textu vyloženě „špatný“ nebo „dobrý“, jen „vhodný“ a „méně vhodný“. Záleží na tématu, cílovce, komunikačním médiu, ale i prostém citu. Často je dobré jednotlivé titulky zkombinovat dohromady. A hlavně, nezapomeňte zkracovat – každé přebytečné slůvko musí pryč.
Tenhle typ jen pojmenuje téma, o kterém článek pojednává. Kdybych ho chtěl použít já, jmenoval by se tento text „Nadpis článku“ nebo „O nadpisu“. V této podobě by asi motivoval k otevření jen fajnšmekry, kteří téma cíleně vyhledávají.
Jeho velkou výhodou je však konkrétnost, díky které váš článek lépe zaměří internetové vyhledávače. Proto doporučuji používat ho v případech, že popisujete hodně mainstreamové téma, které si lidi hromadně googlí. Pro lepší efekt je dobré zkombinovat ho s dalšími typy nadpisů, o kterých si ještě povíme.
Hubnutí do plavek. 5 triků pro ty, komu se nechce do fitka
Bodovým nadpisem samostatně rozhodně neurazíte v oddělování jednotlivých témat ve vašich zákaznických materiálech, třeba e-boocích nebo delších textech. Stručnost a přehlednost, kterou přináší, mají čtenáři rádi. Pokud tedy budu chtít dát dohromady článek o detailní výstavbě textu, rozhodně není ostuda pojmenovat část o nadpisu prostě… „Nadpis“.
Zkrátka ve zhruba jedné větě popíšete, čeho se váš článek týká. V tomto případě bych napsal něco jako „Dobrý titulek může zásadně zvýšit čtenost vašeho článku“ nebo „Poradíme vám, jak vybrousit nadpis vašeho článku k dokonalosti“.
Tenhle tip se výborně hodí v případě, že sdělení, které chcete světu předat, je hodně atraktivní, výrazné nebo kontroverzní. Myslím si, že třeba článek s nadpisem: „Na hubnutí jsou nejvhodnější buřty s cibulí, zjistili vědci“ by měl velice solidní čtenost.
Pokud se ho rozhodnete použít, dávejte velkého bacha, ať hned v nadpisu nevyplácnete veškerá silná sdělení vašeho textu! Čtenář by tak prakticky ztratil důvod článek otevřít.
Léčba poruch erekce rázovou vlnou
Z našich minulých článků už určitě víte, že aby byl text úspěšný, musí být přehledně a jasně členěný. Číselný nadpis tohle zaručuje. Navíc číslice jsou jiný typ znaku než písmena, a tak automaticky přitáhnou oko čtenáře. Proč tedy tento fakt nevyužít pro účely vašeho titulku?
Tenhle typ nadpisu je v současnosti velice populární a rozhodně s ním neuděláte chybu ani vy.
5 kroků ke zdravému spánku
Sem patří každý titulek končící otazníkem, případně začínající slovy „kdy“, „kde“, „jak“, „kdo“, „co“. Prostě v nadpisu vznesete otázku či vymezíte problematiku, kterou budete v dalším textu řešit.
Tenhle typ je celkem elegantním řešením. Výborně totiž reflektuje základní principy vnitřního copywriterského dialogu s čtenářem. Představte si, že se tenhle článek jmenuje „Jak vymyslet nadpis, který prodá váš článek?“ „Aha, no to mi tedy prozraďte“, řekne si v duchu čtenář. A kliká.
Kdy koupit a kdy prodat akcie?
Všechny 4 typy nadpisů, o kterých jsme se bavili, mají jedno malé omezení. Otevře si je asi jen ten, kdo se o tuhle oblast zajímá, případně si uvědomuje, že ji potřebuje zlepšit. Co ale ti ostatní, kteří jejich důležitost nedoceňují, případně jsou přesvědčeni, že u nich je v tomto směru vše v pořádku? „Nadpis? S tím nemám problém, to nepotřebuju číst“, mohou si říct, a článek odloží do ztracena.
Když však text uvedu titulkem „Budou klikat jak zběsilí! Tahle věc rozhodne o úspěchu vašeho článku“, o nadpisu tam není ani slovo. Co se tedy stane? V podstatě jeho cílovku rozšířím pro všechny ty, kdo touží psát úspěšné články. A pokud se chtějí ten recept dozvědět, nezbyde jim nic jiného než si článek rozkliknout a začít číst. Je to podobný princip, jako když váš oblíbený seriál skončí v tom nejnapínavějším, a vy si rádi počkáte na další díl, abyste se dozvěděli, jak to dopadlo.
Provokující nadpis může někdy působit lehce bulvárně, ale není v něm nic klamavého. Jen se primárně soustředím na informaci, co bude čtenář mít z toho, když informace z mého článku správně použije. Jde o vzbuzení zvědavosti.
Přiznám se, že tenhle typ je můj oblíbený, a pokud je to jen trochu vhodné, moc rád ho používám. Je výborný do prostředí, kde má potenciální zákazník na výběr z velkého množství možností, na které lze kliknout, tedy portály, blogy či sociální sítě.
Spal na zemi, trénoval s vyřazenými raketami. Tak začalo dobrodružství jednoho z nejtalentovanějších tenistů
A jak to máte s nadpisy vy? Jaký pro jejich vymýšlení používáte systém? Jakou pozornost jim věnujete? Případně napadá vás ještě nějaký ty(i)p, na který jsme zapomněli? Sem s tím do komentářů!