Víte, jaký je rozdíl mezi copywritingem na webu a v e-mailu? Na webu už klienta máte tam, kde ho chcete mít. Dobrý mailing ale musí vzbudit zájem a zvědavost tak, abychom čtenáře na ten web dostali. Jenže čím víc informací a obchodních nabídek na nás z okolí útočí, tím jsme na ně alergičtější a tím větší míváme tendenci je ignorovat…
Je třeba se od té šedé masy trochu odlišit. Proto se teď tomu e-mail marketingu podíváme pěkně na zoubek a ve čtyřdílném seriálu vás naučíme, jak psát e-maily, na které se vaši klienti budou těšit a které budou s radostí číst.
E-mail marketing je totiž fantastický nástroj pro komunikaci s klienty i samotný prodej – pokud se to s ním umí. Pokud ne, dokáže nadělat víc škody než užitku.
Než začneme rozebírat konkrétní strategie a postupy, jak na to a jak ne, pojďme si v rychlosti zopáknout, bez čeho se e-mail marketing prostě dělat nedá.
Fajn. Někdo si stáhl váš „magnet“. Teď je potřeba se o toho člověka začít hezky starat, posílat mu hodnotný obsah zdarma (články z blogu nebo jiný typ newsletteru), komunikovat s ním. Pokud mu pošlete e-mail po půl roce mlčení, nejspíš ho bez rozmýšlení přesune rovnou do koše.
Měli byste mít na paměti, že existují tři druhy klientů:
Pokud odjakživa bombardujete lidi zásadně komerčními newslettery, hrajete si na tenkém ledě. Otevíratelnost a doručitelnost drasticky klesá, případně vás e-mailoví klienti automaticky zařazují do tzv. „hromadných“ (Seznam) nebo „promo“ (Gmail) složek, v horším případě rovnou do spamu. Tam je daleko nižší pravděpodobnost, že si vás někdo všimne. A čím míň lidí si vás všimne, tím míň čte a kliká, vaše reputace klesá a klesá a tak pořád dokola.
Na co byste si tedy měli dát pozor hned na začátku?
Pokud někoho žádáte o e-mailový kontakt, jasně mu řekněte, že mu budete posílat obchodní sdělení. Stejně na to brzo přijde. 😉 Jde to napsat i zábavně a neotřele:
Se stažením e-booku budete jako první vědět i o všem, co se šustne na mém blogu. Teď už vám neunikne ani myš! Ze seznamu příjemců se můžete kdykoli odhlásit.
Jakmile se klient zaregistrujte, přivítejte jej. Připomeňte mu, proč tento e-mail dostává, informujte ho o tom, co ho čeká, a hlavně, jaký to pro něj bude mít přínos. Je to první mail, který od vás klient dostává, tak se snažte zapůsobit, a to nejlépe pozitivně. 🙂
Kontakt ve vaší databázi není jen „kontakt“. Je to především člověk z masa a kostí, který má svá přání a své touhy, potřebuje pomoci vyřešit problém nebo hledá zábavu či odpovědi na své otázky. Taky má nějaké city, názory a (ne)potřeby.
Já vím, že to víte, ale opravdu na to myslíte, když píšete klientům e-mail? Snažte se maximálně nacítit na svého klienta a na to, co mu je a není příjemné. Přizpůsobte svůj jazyk jazyku klienta. Používejte spíše hovorovější a přátelský styl komunikace – píšete v podstatě osobní dopis někomu, koho máte rádi. (Nebo ne? Pokud ne, je tady něco špatně…)
Zopakuju to ještě jednou: klient si k vám potřebuje vybudovat vztah, důvěru. A toho docílíte nejsnáze tím, když mu budete posílat maily s hodnotnými informacemi z oblasti, ve které podnikáte a která ho zajímá.
Pravidlo 80:20 znamená, že 80 % vašich mailů by mělo být neprodejních, tedy takových, kde nabízíte klientům informace zdarma, a maximálně 20 % e-mailů prodejních, kde přímo nabízíte své produkty nebo služby. V nich sice sklízíte ovoce, ale vaše úroda záleží na tom, jak si to ovoce vypipláte už ze semínka…
Všechno bohužel nemůžete mít hned. Prodej je dlouhodobý proces a je potřeba si dát pozor na správné načasování. Podle výzkumů s vámi klient potřebuje být v kontaktu průměrně pětkrát, než poprvé nakoupí.
Pokud s e-mail marketingem začínáte, nějaký čas vám zabere, než si se svými klienty utvoříte vztah. A jim zas bude chvíli trvat, než zjistí, že ty vaše články fakt stojí za to a že má smysl je číst. Je to jako každý mezilidský vztah – má zkrátka nějaký vývoj. Vy taky asi většinou nekývnete na nabídku sňatku hned na prvním rande. I když – i to se stává, ale k tomu je třeba udělat fakt neodolatelný první dojem. 🙂
A to by bylo pro dnešek všechno. Základy máme a příště se můžeme postavit před pořádnou výzvu: vymýšlení lákavého předmětu. A víte co? Zatím nám klidně napište do komentářů, co vás na téma e-mail marketing zajímá ze všeho nejvíc.