Co děláte, když vám v e-mailu přistane nevyžádaná pošta? Teď nemyslím klasický „junk mail“ typu „Gratuluji. Vítěz“ nebo „Viagra 20 % OFF“. Mám na mysli nevyžádané obchodní sdělení od reálné osoby. Od někoho, s kým jste si kdysi vyměnili pár řádek e-mailem, nebo kdo si prostě vaši e-mailovou adresu ulovil nějakým blíže neurčeným způsobem.
Nechte mě hádat. Zařadíte e-mail do složky „Nevyžádaná pošta“ a přibalíte mu na cestu pár peprných výrazů. Tím to hasne, život jde dál. (A máte recht.) Já ale většinou nelením a chci vědět, jak jsem se v té či oné databázi klientů ocitla. A věřte nebo ne, překvapivě často dostanu i odpověď a dozvídám se zajímavé věci:
Lidi si dokážou vymyslet milion důvodů, proč zrovna ten jejich e-mail není obchodním sdělením, i kdyby mi třeba chtěli prodat celou zeměkouli.
Patří sem všechna komerční sdělení, ať už se jedná o přímý prodej, upozornění na nový článek nebo jen výzvu k návštěvě webu. Buďte upřímní k sobě i ke klientovi a odpovězte si pravdivě. Zapadá váš e-mail do některé z těchto škatulí?
Můžete se třeba na hlavu stavět, ale pokud podnikáte a posíláte komukoli cokoli, co má jakýmkoli způsobem upozorňovat na vaši firmu, vaše služby nebo produkty, zkrátka se jedná o obchodní sdělení. Takže přestaňte sami sobě namlouvat, že to všechno děláte výhradně a jen pro dobro svého klienta. Děláte byznys, tak se za to nestyďte.
Obchodní sdělení můžete zasílat jen těm příjemcům, kteří vám k tomu dali předchozí souhlas.
Možná máte dojem, že právě váš produkt zachrání nějaké osobě holý život. To ale neznamená, že začnete toho nic netušícího nebožáka bombardovat komerčními e-maily. Nejen podle etických pravidel, ale i podle zákona vám nejdříve musí udělit svůj souhlas se zasíláním obchodních sdělení (ideálně písemně).
To může udělat:
Pozor, výjimka! 🙂
Souhlas vám nemusí udělovat vaši stávající klienti, kteří od vás dříve nakoupili produkty nebo služby podobné těm, které ve svých komerčních sděleních propagujete.
V e-mailu musí být jasně uvedeno, že se jedná o obchodní sdělení.
Když už vám klient jednou poskytl souhlas, nemáte důvod předstírat, že vaše newslettery žádným obchodním sdělením nejsou. Navíc i to vám ukládá zákon, takže se z toho nevykecáte. Tak to tam hezky na férovku napište. Třeba takhle:
„Toto je obchodní sdělení a dostáváte jej proto, že jste se mi upsali na webu www.copykiller.cz.“ Nebo tak nějak podobně.
Obchodní sdělení zasílejte jen na eticky získané e-mailové adresy.
E-mailové adresy příjemců získávejte výhradně etickým způsobem. Co to znamená? Že vám svůj e-mail poskytnou sami osobně, tzn.:
Nekomplikujte příjemci odhlášení z databáze.
Co byste měli z klienta, který ve vaší databázi být nechce? Copak takový člověk u vás někdy nakoupí? Buďte nad věcí a nabídněte jednoduchý způsob odhlášení z databáze: „Pokud vás moje e-maily nebaví, odhlašte se tady.“
Za podstatně méně uživatelsky příznivé považuji takové to „Pokud už nechcete naše e-maily dostávat, odpovězte na tuto zprávu a do předmětu uveďte Nezasílat.“ V nejhorším případě ale i to je možnost a pořád je to lepší než nic.
Pokud nepoužíváte automatické rozesílkové nástroje, vkládejte příjemce do tzv. „Skryté kopie“.
Jestli mě něco dokáže vytočit do ukázkové vrtule, je to e-mail, kde na místě příjemce figuruji nejen já, ale ještě padesát (no, co padesát, i dvě stě!) dalších lidí, o kterých jsem v životě neslyšela.
Proč to není ok? Protože ochrana osobních údajů.
Vaší povinností je zajistit svým klientům ochranu osobních údajů. Tím, že uvedete všechny adresy viditelně, vlastně poskytujete tyto e-mailové adresy třetím stranám. A věřte, že se toho hojně zneužívá. Naučte se používat tlačítko „Skrytá kopie“ (Bcc.), uděláte tím mnoha lidem upřímnou radost.
Podtrženo, shrnuto: Většinou stačí řídit se citem a selským rozumem. A někdy pomůže i pravidlo „co není příjemné tobě, nedělej druhým“.
To bylo ovšem jen takové velmi stručné a obecné shrnutí. Ale pro vaše konkrétní účely doporučuji konzultaci s někým, kdo se vyzná v GDPR. Pravděpodobně se dozvíte věci, nad kterými by vás vůbec nenapadlo přemýšlet (a které by vás mohly stát nepěknou sumičku).
Co vy? Určitě taky máte nějaké vtipné historky s nevyžádanou poštou. Podělte se v komentářích!