Lekce 2: Zabijáci blogu

  • Titulek pro kočku

Často se stává, že lidi si dají ohromnou práci a napíšou fantastický článek na blog. Ale na nadpis už jim jaksi nezbývá sil, a tak to prostě nějak nazvou, vždyť ono vlastně o nic moc nejde.

Jenže: Titulek je první a často i jediná příležitost, jak zaujmout potenciálního čtenáře. Jestliže váš článek nemá skvělý nadpis, který promění náhodného surfaře v nadšeného čtenáře, vlastně by ani nemusel existovat... A právě proto je psaní titulků z hlediska copywritingu absolutně klíčová dovednost, která silně ovlivňuje úspěch celého vašeho článku.

Hlavním úkolem titulku je vzbudit zvědavost a doslova nalákat návštěvníka k dalšímu čtení. Lákavý titulek slibuje čtenáři výměnou za jeho čas nějaký prospěch, výhodu nebo odměnu.

Nejlépe fungují takové titulky, které jednoznačně slibují řešení nějakého problému, dále návody, jak něco udělat, něco získat, něčeho se zbavit... Sami určitě dobře znáte své klienty natolik, abyste věděli, na které otázky hledají odpověď.

Ale pozor – to, co slibujete v titulku, je opravdu třeba dodržet. Takže dobrý titulek musí být taky pravdivý a skutečně informovat o tom, co se pak v dalším textu čtenář dozví.

  • Úvod jako ze slohovky

Tím, že se vám podaří ulovit čtenáře na chytlavý titulek, nemáte ještě ani zdaleka vyhráno. Pokud ho totiž hned v prvním odstavci unudíte do bezvědomí, skončili jste.

Prvnímu odstavci se běžně říká perex a jeho úkolem je pokračovat v tom, co titulek tak slibně rozehrál – tedy uchvátit čtenářovu pozornost a donutit ho číst dál. První odstavec prostě musí vtáhnout čtenáře do děje a vyvolat v něm touhu dozvědět se víc.

V první řadě zapomeňte na to, jak jste psali úvody do školních slohovek. Tam stačilo prostě na začátek jakýchkoli pár plků a prošlo to. Vaši čtenáři jsou ale daleko přísnější a daleko náročnější než vaše češtinářka na střední.

Ano, je pravda, že napsat dobrý perex není vůbec snadné. Ale dobrá zpráva je, že perex vůbec nemusí být dlouhý. Často stačí jen dvě, tři věty, které čtenáře uvedou do tématu a zároveň nechají dostatek prostoru pro zvědavost a fantazii.

A víte co? Zapomeňte úplně na to, že první odstavec vašeho článku je nějaký “úvod”. Prostě to rozpalte hned od začátku. Napište jednoduchý, emocemi nabitý odstavec, který si doslova říká o to, aby se tím článkem někdo zabýval!

  • Neviditelná výzva k akci

Jediným cílem vašeho článku ale určitě není jen poučit, pobavit, nebo pomoci vyřešit nějaký problém. Jestliže obchodujete na internetu, nejspíš chcete své čtenáře nasměrovat i na nějakou prodejní stránku nebo e-shop. Anebo alespoň na další články na vašem blogu. Možná je cílem vašeho článku motivovat čtenáře k vyplnění nějakého dotazníku, nebo ke sdílení na sociálních sítích.

Ať už je to cokoli, nesmí na konci (nebo třeba i uprostřed) chybět nějaká zřetelná výzva k akci. To znamená, že prostě jasně a konkrétně řeknete čtenářům, co teď mají udělat.

Náznaky totiž nefungují a jak už jsme si říkali, lidi u internetu opravdu nemají čas si něco domýšlet. Takže proč to nechávat náhodě? Prostě jim to řekněte. Jednoduše, jasně, otevřeně a sebevědomě.

Možná vás teď napadá, že přece nebudete nikoho do ničeho tlačit. Přece nebudete rozdávat instrukce jak v mateřské školce. Klienti přece mají svůj rozum a musí se rozhodnout sami.

Podívejte se na to ale trochu jinak. Vy jste pro klienta autoritou. A dobře formulovanou instrukcí mu to rozhodování prostě usnadníte. Když nebude chtít nakoupit, stejně to neudělá, i kdybyste se na hlavu stavěli.

Tipy pro lepší blog

Espresso tip č. 1

Tady je pár příkladů titulků, které spolehlivě zafungují. Samozřejmě za předpokladu, že vaše cílovka řeší právě takové problémy. Račte se inspirovat!

  • 7 způsobů, jak snížit výdaje za elektřinu
  • 15 zabijáků vašich prodejních textů a jak se s nimi vypořádat 😉
  • Jak mi jednoduchý nápad vydělal 1,4 milionu
  • Tajemství úspěšného podnikání na mateřské
  • 5 fíglů, jak spolehlivě odhalit lež

Espresso tip č. 2

Do úvodu článku rozhodně nepatří žádné uvítání, žádné srdceryvné pozdravy ani omluvy, že \"už jsem pro vás dlouho nic nenapsala\". Jděte zkrátka rovnou k věci!

Zdroj: www.magickyzenska.cz

Espresso tip č. 3

Každý článek musí obsahovat nějakou výzvu k akci. Sami nejlíp víte, co je cílem vašeho článku. I kdyby to bylo jen dostat téma mezi co nejvíc lidí, každopádně se vyplatí aspoň vyzvat ke sdílení na Facebooku. 😉

Přehled lekcí

Nejčastější chyby na webu
Nejčastější chyby na blogu
Nejčastější chyby v e-mailu
Nejčastější chyby na Facebooku
Nejčastější chyby v prodeji