Víte, jaký je ten nejpádnější prodejní argument? Co lidi ze všeho nejvíc přesvědčí, že by si váš produkt určitě měli pořídit? Jsou to reference. Totiž přesněji – jsou to dobré reference. A tak si teď povíme, jak se liší pouhá reference od dobré reference a taky jak takovou dobrou referenci vůbec získat.
Reference plní jednu velmi zásadní funkci, které se anglicky říká „social proof“ a česky se to dost neohrabaně překládá jako „sociální schválení“ nebo taky „sociální důkaz“. Lidé jsou totiž tvorové společenští a přirozeně mají tendenci dělat to, co dělá většina.
Možná máte pocit, že u vás je to jinak, protože přece nejste stádní typ, ale ruku na srdce:
Je zkrátka úplně normální, že lidé pro svoje rozhodnutí potřebují nějaké potvrzení. Chtějí mít jistotu, že věc, za kterou se chystají zaplatit, opravdu funguje a přináší nějaké výsledky. A přesně od toho je tu dobrá reference.
Nejdřív si ukážeme, jak taková dobrá reference rozhodně NEVYPADÁ:
Takové reference jsou s prominutím úplně k prdu.
Proč?
Dobrá reference totiž musí obsahovat tyto 4 důležité ingredience:
Dobrá reference by navíc měla splňovat tato 4 K:
Nezapomeňte na fotku, celé jméno, pozici, případně web. To dodá referenci na autenticitě a nebude to vypadat, že jste si ji celou vycucali z prstu.
Chcete příklad? Tady je. (Pro lepší čitelnost na obrázek klikněte.)
Ještě vám asi vrtá hlavou, jak a kde takovou referenci vzít. Vy už teď samozřejmě víte, jak se má napsat, ale vaši klienti o tom nejspíš nemají ani páru…
Víte co? Prostě jim to řekněte!
Normálně aktivně požádejte své spokojené klienty o referenci. Nečekejte, až vám ji někdo napíše sám. Jednoduše svým klientům napište, poproste je o napsání reference a rovnou k tomu i přiložte návod, jak na to.
Prostě jim sepište ty čtyři body, o kterých jsme si před chvílí říkali:
Poproste je o fotku a „podpis“ – jak by si přáli být pod referencí uvedení, a je to.
Anebo ještě jinak: Úplně nejjednodušší bude, když jim prostě pošlete odkaz na tenhle článek. Uvidíte, že budou ještě rádi, a referenci vám napíšou s radostí a s chutí.
Na konec ještě jedna důležitá věc: Reference by měla působit jako přátelské doporučení, ne jako text, který vypadl z automatu na reklamu. 😉 I u reference platí, že by měla vyznívat přirozeně, jako byste se zákazníkem přátelsky klábosili u kávy.
Jakou nejlepší referenci jste kdy dostali vy? Napište nám o tom do komentářů pod článkem!
Hodilo by se vám ještě více inspirace a příkladů? Mrkněte na naše reference. Máme jich hromadu a jsou opravdu různorodé.
Najdete je na této stránce. >>>