Tohle není jen další z tisíců nicneřešících článků o tom, jak psát super skvělý blog. Vybrala jsem pro vás 6 klíčových zásad a sepsala ty nejšikovnější a nejpraktičtější tipy, které můžete okamžitě začít využívat. Nakonec vám prozradím ještě jeden tajný trik profi copywriterů, o kterém se moc nemluví – a myslím, že budete docela čubrnět. 😉
Na prvním místě je vždycky otázka, jestli to, co píšete, klienty opravdu zajímá. Jestli jim to řeší nějaké trable, přináší nové informace, zkrátka jestli váš obsah doslova hltají. Protože jestli ne, je celý blog vlastně jenom ztráta času.
Mějte na paměti ideálního klienta. Článek píšete pro něj. Nabídněte mu odpovědi na jeho otázky, řešení jeho problémů, pomozte mu vybruslit ze složité situace, nabídněte návody, rady, doporučení.
Než začnete psát, určete si cíl svého článku. Platí, že jeden článek = jeden cíl. Studenti v mém online kurzu Copykiller – prodávejte textem dělají často tu chybu, že v jednom článku zároveň motivují čtenáře, aby vyzkoušeli konzultaci zdarma, zároveň mu nabízejí nějaký produkt a pro jistotu ještě třeba vybízejí ke sledování fanouškovské stránky na FB. To je prostě úplně špatně.
Vždy myslete na to, abyste nemíchali patnáct věcí dohromady. Když dáte na výběr několik akcí, nastává tzv. rozhodovací paralýza a čtenář raději neudělá vůbec nic a zmaten odchází.
Když už víte, jaký je cíl vašeho článku, není nic jednoduššího, než ho přetavit v jasnou a srozumitelnou výzvu k akci. Bez výzvy k akci vyznějí vaše texty naprázdno, a vlastně tak říkáte svému čtenáři „domysli si sám“. Máte vy sami radši, když vám někdo na rovinu řekne, co od vás chce, anebo je vám příjemnější, když kolem vás chodí, nenápadně naznačuje, případně ostentativně vzdychá, ale otevřeně říct si neumí? Jestli chcete, aby váš návštěvník něco udělal, je potřeba mu to prostě a jednoduše říct.
A nemusí to být nijak nátlakové ani agresivní. Výzva k akci může vypadat třeba i takhle:
Nejjednodušší rada zní: Pište prostě tak, aby se to lidem dobře četlo. Pořád myslete na svého ideálního klienta a pište tak, aby se mu to líbilo, a hlavně aby tomu snadno a rychle porozuměl.
Pozor na náznaky. Je naprosto nezbytné vžít se do role čtenáře, který o tématu zdaleka nemá tolik informací jako vy sami. Buďte naprosto konkrétní, pojmenovávejte věci pravými jmény, nenaznačujte, nebuďte záhadní. Servírujte informace férově, jasně a srozumitelně.
Mluvte řečí čtenáře. Vaším cílem není vyvolat v něm pocit, že jste fakt hustí, protože umíte používat taková a taková sexy slova. Vaším cílem je předat informaci tak, aby jí čtenář porozuměl. Vaším cílem je vzbudit ve čtenáři důvěru, nikoli posvátnou hrůzu. Notabene – je to ve vašem nejlepším zájmu.
Nesnažte se za každou cenu o žádné „knižní“ vyjadřování. Pište tak, jak vám zobák narost‘. Tím nechci říct, že máte sekat jednu hrubku za druhou. Tím mám na mysli, že čtenáři mají raději přirozenost než upjatou šroubovanost.
Abychom opravdu vytřískali ze svého článku maximum, je potřeba si s ním ještě trochu pohrát. Protože k čemu je nám skvělý obsah, když si to nikdo nebude chtít číst – prostě jen proto, že to na první pohled vypadá neuspořádaně nebo nepřehledně.
V průměru 8 lidí z 10 si přečte váš titulek, ale jen 2 lidi z 10 si přečtou i to ostatní.
Nepodceňujte titulky. Opravdu na nich záleží, protože titulek rozhoduje o tom, jestli si ten váš skvelý článek vůbec někdo rozklikne a přečte. Při psaní titulku vám pomůžou tyhle jednoduché tipy:
Nemyslete si, že každý copywriter sype z rukávu originál kulervoucí titulky na povel. Pozor, teď vám možná vezmu celoživotní iluze a bude to bolet. 🙂 Copywriteři si střádají ty nejvější perly do tzv. Swipe files. To znamená, že když narazí na skvělý titulek, uloží si ho do speciální složky. A je jedno, jestli ho najdou na Facebooku nebo v nejnovějším čísle Cosmopolitanu.
Když pak dojde na lámání titulku pro nový článek, copywriter neskládá hlavu do dlaní, ani nezírá tupě z okna, ale projíždí si svůj swipe file a nasává inspiraci. Zkuste to taky. 😉
A nezapomeňte se pochlubit se svými podařenými titulky do komentářů!