Jak se cvičit v psaní? 5 tréninkových lekcí

Nebojte se, nebudu vás nutit kroužit obloučky a kličky do písanky. To už stejně dneska nikdo nepotřebuje, stačí vám energický ukazovák a základní orientace v české abecedě.

Minule jsem se vás pokusila přesvědčit o tom, že psaní se dá poměrně slušně vytrénovat, a na dnešek jsem vám slíbila konkrétní tipy, jak na to. A nebudeme to protahovat, tady je máte.

1. Napodobujte

Abyste si to nevykládali nějak špatně: Nemyslím tím, že byste se měli po někom opičit nebo že byste měli nedejbože někoho kopírovat. Protože ty správné lidi k vám přitáhne právě váš osobitý styl. Když se budete pokoušet mluvit cizí řečí, vaši lidé vám nebudou rozumět. Tak na to pozor.

Ale v rámci tréninku si zkoušejte napsat vlastní text tak, jak by ho psal někdo, jehož styl máte dobře zažitý – protože třeba často čtete jeho články nebo máte rádi jeho knihy apod.

Sama si všímám, jak moc mě při psaní ovlivňuje, když jsem dlouhodobě vystavena textům jednoho autora. Ale dokážu tou atmosférou svoje texty jen velmi jemně okořenit, takže by v životě nikdo nepoznal, že zrovna čtu třeba Medvídka Pú. (Nebo vy byste to snad poznali?)

A ještě jednu věc můžete vyzkoušet: Vezměte si svoji oblíbenou knihu, nebo nějakou jinou, třeba tu, co zrovna máte rozečtenou. Dejte si 15minutovou čtecí seanci a během ní si zapište 5–10 slov, která vás v knize zaujala. Pak se je pokuste použít ve vlastním textu. (A jestli to fakt uděláte, pošlete mi výsledek!)

2. Vyprávějte příběhy

Napište si každý den krátký příběh o tom, co jste prožili nebo co se ten den stalo někomu ve vašem okolí. Můžete se držet třeba takovéhle osnůvky:

  • úvod do situace,
  • zápletka,
  • vyvrcholení děje,
  • rozuzlení/pointa.

Hlídejte si, aby to mělo hlavu a patu, aby děj plynul logicky a přirozeně, abyste nepřeskakovali sem, tam a zase zpátky. Vžijte se do role čtenáře, který o vaší story nemá ani páru. Pište příběh tak, aby nezúčastněný čtenář pochopil všechny narážky a souvislosti.

Víte, že články v podobě příběhů jsou ze všech nejoblíbenější a nejčtenější? O důvod víc se s nimi skamarádit.

3. Když jsme u té osnovy

Já vím, že existuje spousta lidí, kterým při pouhé zmínce o osnově začnou slézat nehty. Jestliže k nim patříte i vy, klidně tenhle odstavec přeskočte. (Vaše nehty si na svědomí neberu.) V opačném případě tomu dejte šanci. A doporučuji vám to hlavně v případě, že pocházíte z rodiny větvičů a nekonečných odbočovačů neschopných udržet myšlenku. Než začnete psát samotný text, sepište si v pár bodech stručnou osnovu.

Já třeba zrovna sháním selfie tyčku (ne, neptejte se na co) a nikdy bych nevěřila, že taková blbost může být taková věda. Tak si pojďme představit, že píšete článek na téma „Jak si vybrat selfie tyč“. Jeho základní osnova by mohla vypadat např. takhle:

1. Popis problému, nejčastější chyby při výběru.
2. Základní rozdělení a charakteristika:

  • Klasické selfie tyče
  • Selfie tyče s kabelem
  • Selfie tyče s bluetooth

3. Srovnání jednotlivých typů, výhody a nevýhody (tabulka).
4. Další tipy, co si pohlídat:

  • Hmotnost
  • Materiál a odolnost
  • Rukojeť
  • Nabíjení

5. Závěr – vlastní zkušenost, doporučení.

Tohle když uděláte a té osnovy se opravdu podržíte, nedokážu si představit, že vyprodukujete něco, co by se nedalo číst. Až to vyzkoušíte, dejte mi vědět, jestli vám to pomohlo (a co na to říkají vaše nehty).

4. Zpětná vazba

Nechte si dát zpětnou vazbu. Ale pozor – ne od kolegyně v kanclu, ani od manžela, nemáte-li to (ne)štěstí, že by byl odborníkem přes texty. Zkuste profíka copíka, nebo alespoň někoho, kdo má s psaním textů na web dlouhodobé a bohaté zkušenosti.

Určitě uvidí věci, které vy nevidíte, a může vám dát velmi zajímavé impulzy ke zlepšení. Z vlastní zkušenosti vím, že lidem často stačí jen ukázat, jak o textu trochu jinak přemýšlet. Většina lidí to chytne rychlostí blesku, stačí jedna konzultace, a jejich texty se posunou o dvě třídy výš. A funguje to i na ty, o nichž jsem si z počátku myslela, že jim zkrátka chybí talent, a nikdy to prostě „nechytí“. Chytili. Pro mě další z důkazů, že psaní se vytrénovat dá.

5. Anebo ještě trochu jinak

Investujte do úpravy od profíka a učte se od něj. To je náhodou docela ověřený postup! Zlikvidujete tak navíc dvě mouchy jednou ranou.

Jasně, bude vás to stát nějaký vstupní peníz, ale nebude to moc, a vytěžíte z toho nevyčíslitelně víc. Prostě si nechte upravit nějaký článek nebo text na webu od profi copywritera. To se vždycky hodí a litovat rozhodně nebudete. Potom srovnejte verze před a po.

Zkoumejte:

  • Co uchopil ten člověk jinak a jak?
  • Jakým způsobem o textu přemýšlí?
  • Proč vyměnil tohle slovo za jiné?
  • Proč změnil strukturu textu?

Jestliže máte jen trochu talent vyhmátnout podstatu problému, jste doma. Gratuluji. Vaše texty už nikdy nebudou jako dřív. Prostě se naučíte myslet mozkem copywritingu.

A jak si zlepšujete svoje psací schopnosti vy? Hoďte nám svoje tipy do komentářů!

Copykiller – prodávejte textem®

Podnikáte a píšete si prodejní texty sami?

Přihlaste se do online kurzu Copykiller a začněte psát texty, které mají hlavu, patu, a hlavně prodejní výsledky.


Lucie Koubek

Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro detail i rázný humor. Autorka online kurzu Copykiller – prodávejte textem® a dalších vzdělávacích programů.

"Učím podnikatele a malé firmy psát prodejní texty v souladu s jejich osobními hodnotami i s principy moderního marketingu." Více o Lucii se dozvíte tady.
Komentáře