Na tomto blogu jste si doteď četli hlavně o skvělých textech, které prodávají, a principech, díky kterým je můžete napsat i vy. Dnes si ale uděláme výlet na druhou stranu barikády – za reklamami, články a poutači, které zásady dobrého copywritingu neviděly ani z rychlíku.
Následujích šest příkladů reprezentuje různé hříchy, které může obsahovat i váš prodejní článek nebo slogan. Možná právě na takových výtvorech je nejvíc vidět, jak důležitý je pro úspěch vaší firmy nerušivý, srozumitelný text, který mluví jazykem cílovky.
Tak schválně – poznáváte se tady v něčem? 🙂
Tohle veledílo obsahuje snad všechny nedostatky, kterých se v copywritingu můžete dopustit. Dlouhý, suchý text, kde nám tahle realitka hned na začátku sděluje, že v něm bude hovořit především o sobě, nikoli o své cílovce. Následně předvede důkladný básnický rozbor svého názvu a trochu si promastí vlastní ego. Nezapomene tak upozornit na jejich kanceláře po celé republice a také to nejdůležitější – jací to jsou všechno odborníci.
Světélko na konci tunelu přichází až v samotném závěru, kdy naznačují, že mohou být k užitku i někomu dalšímu. Moc se ale obávám, že až tam to většina lidí stejně nedočte.
Eh…to je nějaké zaklínadlo z Harryho Pottera? Název výrobku? Popis výrobku? Tajné heslo? Na co, ksakru, je vlastně tahle reklama? Záhadné a tajemné texty jistě ocení třeba fanoušci knih Franze Kafky.
Ale do reklamy je necpěte. Tam musí potenciální klienti okamžitě vědět, o čem mluvíte. Takže i v tomhle případě doporučuji především použít tlačítko “delete”. A pak bez básnické invence jen popsat to, co tenhle neidentifikovatelný produkt přinese své cílovce.
Víte, jaké jídlo nemají rády skvělé texty, které prodávají? Omáčku. A uvařit článek bez ní je mnohem důležitější než slovní kreace, básně a originalita za každou cenu.
Klient chce v tomto případě prostě jen vědět něco jako, že „Přijali jsme vaši objednávku. Už teď se můžete těšit na dobrou snídani.“ Na žádné zbytečné poetické erupce není během internetových nákupů zvědavý. A to už se nebavíme o hranici mezi „hravostí“ a „infantilitou“. Tahle básnička jak vystřižená z Mateřídoušky ji totiž párkrát dost drsně atakuje.
Dalším trpícím pravidlem dobrého prodejního textu, je jasnost a jednoznačnost. Zákazníka totiž při čtení nesmí nic zbytečně rušit. Nad vaším článkem by zkrátka neměl ani na vteřinu přemýšlet, co tím chtěl básník říct. Ačkoli v tomto případě oceňuji pokus o originalitu, místo „sundávání z palmy“ doporučuji přeci jen zůstat u starého dobrého „vložení do košíku“.
Mnoho copywriterských hříchů spočívá v přehnané snaze o co nejoriginálnější výtvor, kdy toho pisatel do svého textu narve až zbytečně moc. Vinárna na obrázku je opačný extrém. S reklamou se evidentně moc nemaže. Je jen na zákazníkovi, jestli se mu chce zkoumat, zdali i další služby tam jsou stejně odfláknuté.
Málo platné, zmínku o obchodních podmínkách a o ochraně osobních údajů by web vaší firmy obsahovat měl. Možná namítnete, že tyhle formality stejně nikdo nečte, a tak těžko nějak ovlivní prodej. Ale velký bacha na situaci, která nastala třeba u téhle společnosti. Ta se to svým klientům totiž rozhodla všechno důkladně rozepsat v jejich nákupním košíku, těsně před finálním “Odeslat objednávku”. Moc se obávám, že jim tím jen zamotá hlavu a vážně riskuje, že nakupující ze své objednávky na poslední chvíli raději cuknou.
Tahle prácička je mimo jiné důkazem, že copywriting nemusí nutně znamenat jen vytváření prodejních textů. Psát o přáních a myšlenkách vaší cílovky totiž můžete třeba i ve chvíli, kdy vám spadne web.
Společnost, která se živí doručováním nákupů až k zákazníkovi domů, moc dobře ví, kdo u nich nakupuje (ti, komu se nechce osobně chodit do obchodů), a co se takovým lidem honí hlavou, když si pro technickou poruchu najednou nic objednat nemohou („Super, takže do toho krámu stejně budu muset“). Své cílovce prostě promluvila z duše, a to stylem, který obměkčí i toho největšího nerváka. Respekt a k tomu velký palec nahoru!
Představte si, že dlouho ženatý chlap narazí na internetu na tuhle reklamu. „Zase vám vynadala za poházené oblečení?“, čte z monitoru. „Ani mi nemluv, to mi dělá pořád,“ odpovídá si v duchu a čte dál: „Už vás unavují její nálady?“ „To si piš, někdy je fakt na zabití“, povzdechne si. „Naučte se, jak je dopředu předvídat, pochopit a jak s nimi zacházet,“ stojí na dalším řádku. „Tak to by mě teda zajímalo jak,“ zpozorní chlap a rozklikne odkaz. A máte ho tam, kde chcete. Krásná práce!
Pokud váš prodejní text dokáže vyburcovat ve čtenáři takový vnitřní dialog, kdy má pocit, že přesně chápete, co ho trápí a že i víte, jak mu pomoct, jste u cíle. To je copywriting ve své nejčistší podobě.
A teď je řada na vás. Popište nám prodejní texty, které znáte a které se podle vás moc nepovedly. Nebo raději chválíte? Nevadí. Diskuzní pole je vaše!