Posvítili jsme si na texty na vašem webu. Co byste měli zlepšit?

Na jaře loňského roku jsme s Dušanem pořádali náš první společný webinář a pěkně v přímém přenosu jsme se pustili do textů na vašich webech. Zájemců bylo přes 500, což nám totálně vyrazilo dech, a samozřejmě jsme nezvládli uspokojit úplně všechny. Ale podívali jsme se na zoubek webům alespoň několika z nich a dali jsme jim, co se do nich vešlo. Zaměřili jsme se na ty nejtypičtější a nejzásadnější chyby, které sice většina lidí teoreticky zná, ale málokdo se jich dokáže skutečně vyvarovat.

A protože copytipů není nikdy dost, ukážeme vám teď na reálných příkladech právě ze zmíněného webináře, co si na webu pohlídat a na co si dát pozor, aby vaše texty nejen zaujaly, ale hlavně prodávaly.

Abyste to měli trochu pestřejší a nasáli i webinářovou atmošku, dostanete i pár videí sestříhaných z přímého přenosu.

Kde jsem a co si můžu odnést?

Překvapilo nás, na kolika webech se opakovala právě tahle zásadní chyba. Na první pohled totiž musí být jasné, co se na webu dozvím. Ať máte blog, web jako osobní vizitku, anebo firemní web, musí být okamžitě zřetelné, čím se zabývá, proč by tam měl návštěvník zůstat a co si z webu může odnést přínosného.

Výzva k akci a návod k použití

Zřejmě i vy máte na webu nějaký obsah zdarma – e-book, možná video –, který slouží ke sběru kontaktů (e-mailových adres). Ale schválně se podívejte, jestli u něj máte taky jasně a jednoznačně uvedené tyto klíčové informace. Jestliže vám má návštěvník zanechat svůj e-mail, musí vědět dopředu:

  • PROČ ho zadává – tedy jaký to pro něj bude mít přínos.
  • CO konkrétně získá – název produktu, ideálně i jeho obrázek, klíčový benefit.
  • JAK má postupovat, aby za svůj e-mail dostal váš produkt.

Reference

Reference nesmí chybět na žádném webu, protože jsou naprosto klíčové pro budování důvěry. Poskytují návštěvníkům webu tzv. „sociální důkaz“, že někdo už u vás nakoupil, byl spokojen, a stojí tedy za to utratit u vás peníze.

Reference by měly v podstatě odpovídat na potenciální otázky návštěvníků webu. Např.:

  • Jak se s firmou pracuje?
  • Dostanu opravdu to, co prezentují?
  • Jak mi tento člověk pomůže vyřešit můj problém?

S referencemi se nebojte pracovat. Většinou potřebují přinejmenším korekturu, někdy třeba i zkrátit, stylisticky upravit, ovšem vždycky s ohledem na to, aby byl zachován původní smysl sdělení. U reference je zpravidla zbytečné uvádět věk, naopak důvěru vzbuzuje celé jméno, pozice (případně web) a fotka.

Kontakt

Kontakt je nejdůležitější stránkou celého webu. 90 % návštěvníků ho hledá vpravo nahoře přímo pod názvem „Kontakt“. Usnadněte jim práci a dejte si ho na webu právě tam a právě pod takovým názvem.

Kontaktní stránka musí obsahovat jen to nejdůležitější. Nerozepisujte se tam o zbytečnostech, nedávejte odkazy na články ani na další stránky webu, neplkejte o sobě, odpusťte si všechna duchaplná moudra a citáty.

Pokud chcete, aby vás někdo kontaktoval, netvořte prostředí tzv. paralýzy z analýzy. Jednoduše sem vložte kontaktní formulář, e-mail, telefon, případně ze zákona povinné údaje o místě podnikání a IČO.

Ani v kontaktu by neměla chybět výzva k akci, tedy cokoli ve stylu napište mi, zanechte zprávu, jednoduše uveďte, co tady má návštěvník udělat.

Fonty a barvy

Obsah je sice důležitý, ale nejdřív to hlavně musí jít přečíst. Mnohé weby se přímo vyžívají v přehnaných barvách a ozdobných fontech. To sice může (někdy) hezky vypadat, ale podstatně důležitější je, aby se text snadno četl. Usnadníte tím orientaci návštěvníka na webu, zpříjemníte mu čtení, a o to tady přece jde. Určitě ho nechcete předčasně unavit zbytečně komplikovaným písmem nebo křiklavými barvami.

A ze všeho nejhorší nejsou trpaslíci, ale Comic Sans. Ten je sice roztomile hravý, ale je dobré si uvědomit, že je to font původně vytvořený pro komiksy a vašemu webu na důvěryhodnosti moc nepřidá. Nehledě na to, že větší množství textu v Comic Sans nevypadá pěkně a není ani dobře čitelné. Návštěvníci potřebují text zkonzumovat snadno a lehce, jinak vám vcukuletu odejdou.

Přehledné členění textu

Příliš mnoho textu, který není nijak výrazněji graficky členěný, velmi rychle unaví oko i mozek čtenáře. Text by měl být logicky dělený do odstavců, čitelnosti a orientaci napomůžou nadpisy a podnadpisy, odrážky a číslované seznamy, tučně zvýrazněné klíčové myšlenky textu.

Ideální je proložit větší množství textu obrázky, které čtení zpříjemní, oživí a poskytují online čtenáři výrazné záchytné body.

Pokud máte chuť projít si svůj web pěkně krok za krokem a zbavit ho všech neřádů a záškodníků, přihlaste se do online kurzu Copykiller – prodávejte textem. My vám s tím rádi pomůžeme! 😉

Copykiller – prodávejte textem®

Podnikáte a píšete si prodejní texty sami?

Přihlaste se do online kurzu Copykiller a začněte psát texty, které mají hlavu, patu, a hlavně prodejní výsledky.

lll

Lucie Koubek

Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro detail i rázný humor. Autorka online kurzu Copykiller – prodávejte textem® a dalších vzdělávacích programů.

"Učím podnikatele a malé firmy psát prodejní texty v souladu s jejich osobními hodnotami i s principy moderního marketingu." Více o Lucii se dozvíte tady.
Komentáře