PŘED a PO: Jak napsat opravdu dobrý prodejní e-mail

Zvu vás na veřejnou e-mailovou pitvu. Dostal se mi do ruky celkem slušný propagační e-mail s prosbou o zpětnou vazbu. A protože je to skvělý materiál, na kterém vám krásně můžu ukázat některé časté chyby a základní principy textování e-mailů, domluvila jsem se s autorkami, že ho smím použít veřejně jako praktickou ukázku.

Za chvíli si tedy ukážeme, jak málo stačí, aby z průměrného e-mailu vznikl skvělý e-mail, a z nepříliš rajcovní zprávy energická výzva, která zvedne lidi ze židle a motivuje k akci.

Cílem e-mailu bylo nalákat podnikatele do nově otevřené sdílené kanceláře v Praze. Ve vašem případě ale může jít klidně o představení nového produktu, otevření nového školení, ale třeba i uvedení nového e-booku. Principy, které je třeba dodržet, zůstávají pořád stejné a chyby, kterých je třeba se vyvarovat, taky.

Ze všeho nejdřív tedy znění původního e-mailu.

Stav PŘED

PŘEDMĚT: Sdílená kancelář pro copywritery

Dobrý den,

jmenuji se Jana a minulý měsíc jsme s kolegyní Lucií otevřely náš Coworking XY v pražském Karlíně! Proč mám pocit, že by vás to mohlo zajímat?

Coworking XY jsme s Lucií založily, protože jsme samy stále nemohly najít TO vhodné místo, kde se nám bude dobře pracovat. Já jsem se pracovala jako CRM konzultantka, Lucie je grafička na volné noze a obě máme naše profesní cesty tak nějak jasné. O zakázky momentálně není nouze a spíše než místo networkingů, jsme chtěly najít místo, kde budeme mít prostor dělat naši práci v klidu (a Lucka i místo kam se vejde s třemi monitory).

A právě klid na soustředěnou práci se stal pilířem, na kterém jsme se rozhodly stavět v našem coworku!

Potěšit by vás mohlo i další vybavení jako je xbox v relax zóně, ergonomické židle, které vám ušetří za každodenní lekce jógy, spousta zeleně, dobré kafe a internet, který nezklame při první bouřce! A jelikož jsme PORT, možnost stabilně si ukotvit HW je samozřejmostí.

Pokud máte pocit, že by vám náš coworking mohl záchranit produktivitu, napište nám a domluvíme si schůzku u nás v Karlíně. Budeme se těšit!

Přejeme hezký den,
Jana a Lucie z Coworkingu XY.

Co s tím?

Na první pohled je to vcelku velmi slušně uchopený e-mail:

  • Je napsaný příjemně, lidsky, přirozeným jazykem.
  • Nehyzdí ho žádné hrubky ani jiné jazykové ohavnosti.
  • Je rozumně dlouhý, rozčleněný do odstavců, příjemně se čte.
  • Pozitivně hodnotím i odlehčené hlášky typu “ergonomické židle, které vám ušetří za každodenní lekce jógy” nebo “internet, který nezklame při první bouřce”

Pojďme se ale mrknout, jak z tohohle relativně slušného e-mailu vytřískat mnohem víc. Protože cílem není jen to, aby si lidi zprávu přečetli a řekli si “aha, ok”, ale aby se odhodlali k nějaké akci. (Tedy v našem případě k objednání zvýhodněného členství nebo alespoň zkušebního dne zdarma.)

Dobré je taky vědět, že tento e-mail šel na tzv. “studené kontakty”. Tzn. lidi, kteří o Janě, Lucce ani PORTu zatím vůbec neslyšeli a bohužel ani nevíme, jestli je někdy v životě napadlo hledat sdílenou kancelář.

Pojďme si teď nejdřív ukázat, které věci by se na tomhle e-mailu daly vylepšit, a na konec se můžete těšit na ukázku kompletně přepracovaného e-mailu podle těchto principů.

Představení

Jasně, mezi slušnými lidmi je vhodné se ze všeho nejdřív představit. Jenže marketingově to moc strategické není. Umlčte ego a podívejte se na to čistě logicky: Proč byste zrovna vy měli zajímat někoho, kdo o vás v životě neslyšel a vůbec netuší, jestli pro něj máte něco zajímavého?

Úvodních pár vět se navíc zobrazí v náhledu samotného e-mailu ještě před jeho otevřením. Takže je chytré nevyplácat zrovna tuhle klíčovou část na nějaký srdceryvný pozdrav a “já jsem ten a ten”.

Co s tím? Jak dostát pravidlům slušného chování a zároveň si nepodřezat marketingovou větev hned v úvodu e-mailu? Prostě to jenom trošku prohodíme. Nejdřív je dobré příjemci naznačit, že rozhodne-li se věnovat vám pár minut svého drahocenného času, může z toho mít nějaký prospěch. Je tedy třeba vhodně zaujmout nějakou dobře mířenou emocí, ideálně situací, kterou potenciální klient dobře zná a dennodenně řeší. Představení může přijít na řadu až potom.

Mlask! Vlk gentleman se nažral a marketingová koza zůstala celá. 😉

Pozn.: Samozřejmě pokud píšete klasicky na vlastní databázi kontaktů, představovat se nebudete, a tenhle problém vám úplně odpadá.

Je to víc “o nás” než “pro vás”

Holky si tady trochu moc fandí. 🙂 Zavalily čtenáře informacemi o sobě (a smrtelně vážně si myslí, že si to někdo bude chtít číst), místo aby se v první řadě zaměřily na to, co u nich klient najde pro sebe zajímavého.

  • Jaké přínosy jejich projekt nabízí?
  • Co u nich klienti získají?
  • Co jim to přinese dobrého?
  • Proč se jim zrovna v tomhle coworku bude líbit víc než jinde?

Klienti si nechtějí číst o vás. Klienta zajímá jen on sám a jeho situace. Od toho je třeba se odrazit a tam zaměřit svoji pozornost především.

Konkrétní výhody

To se Janě s Luckou docela povedlo, teda až na to kafe zdarma. To je totiž absolutní unikát – běžně se v coworcích za nápoje normálně platí, ale v u nich máte bezedný šálek v ceně členství. To samé platí, pokud si chcete něco vytisknout (samozřejmě v nějakém rozumném rozsahu). Nevím, jak vám, ale mně je to vrcholně sympatické, proto bych o tom v e-mailu rozhodně nemlčela. 🙂

Taky by tady bylo šikovnější využít seznam s odrážkami. Mnohem líp upoutá pozornost a je krásně přehledný. Moje rychlo-skenující oko pak na první letmý pohled vidí, co přesně můžu čekat.

Co pro mě máte?

Nutno přiznat, že motivace “domluvte si s námi schůzku” je zoufale slabá… Lidi jsou líní, nekonečně odkládají, než se k něčemu rozhoupají… Takže pokud našemu podnikateli nevisí doma definitivně na krku rozvod, bude svoje rozhodnutí odsouvat nejdřív na leden (protože předsevzetí, že jo), pak na prázdniny (protože až budou doma i děti, to bude teprve peklo!), pak na září (protože ony ty děti přes léto stejně doma moc nejsou), a pak zase na leden…

Vaším úkolem zkrátka je toho vašeho klienta maximálně motivovat nejen k tomu, aby si vybral zrovna vás, ale hlavně aby se rozhodl rychle. Protože jinak se (k vašemu neštěstí a tragédii vlastní rodiny) nerozhodne nikdy.

Je tedy třeba naklusat s nějakou neodolatelnou nabídkou. A jelikož coworky běžně nabízejí zkušební den zdarma, ani tím tady nijak zářně neoslníme. Vymyslete něco, na co vaši lidi uslyší a co bude dávat aktuálně skvělý smysl pro obě strany.

Chybí jasná výzva k akci

No a pak jim to taky hezky na rovinu a důrazně řekněte! V e-mailu sice zaznívá nesmělé “napište nám a domluvte si schůzku”, ale už se třeba nedozvím, kam konkrétně mám napsat.

Stejně by to ale chtělo ještě nějakou pořádně údernou výzvu k akci, ideálně navíc na samostatném odkazu. Ať je to hezky vidět a ať to vybízí ke kliknutí.

Srozumitelnost na prvním místě

Nevím, jak vy, ale já jsem se třeba zarazila nad formulací “možnost stabilně si ukotvit HW”. Dobře, asi bych si i domyslela, že HW znamená hardware, ale nad tím “stabilním ukotvením” mi pořád v hlavě visí velký otazník. Co z toho vyplývá pro vás?

  1. Nelze předpokládat, že všechno, co máte vy zařazeno v šuplíku “samozřejmost”, je stejně jasné i vašemu klientovi.
  2. Nemůžete očekávat, že si váš klient něco domyslí. Je ve vašem vlastním zájmu vyjádřit se maximálně srozumitelně a jasně. Vy nechcete klienta nutit přemýšlet, protože pokud nemá nějakou ultra super silnou motivaci, místo přemýšlení radši kliká na červený křížek a odchází.

Předmět e-mailu

Je poměrně neatraktivní a prozrazuje zbytečně moc. Člověk si řekne – jo aha, další cowork, těch je… Až budu nějakej potřebovat, snadno si něco najdu.

Chtělo by to něco chytlavějšího, co vzbudí zvědavost, a neprozradí příliš mnoho. Jen tak bude mít příjemce motivaci kliknout. Navíc tenhle coworking není zdaleka jenom coworkem pro copywritery, takže je to tak trochu i zavádějící informace.

Tak. Konec pitvy a pojďme se podívat, jak by to mohlo vypadat podstatně líp.

Stav PO

PŘEDMĚT: Zveme vás na kafe!

Říkáte si čím dál častěji, že už vám z té práce doma dočista hrábne? Taky vás tak strašně štve, že ostatní členové domácnosti nerespektují váš prostor na práci a mají pocit, že jim můžete být kdykoli k dispozici – protože jste přece “doma”? Na vlastní kancelář se zatím necítíte, kavárny vyjdou draho a sdílené kanceláře vás moc nelákají, protože se tam stejně nemůžete pořádně soustředit?

Přijďte se mrknout k nám do Coworku XY – jsme sice taky coworking, ale najdete u nás především božský klid.

Kdo jsme?

Dvě baby – Jana (momentálně na mateřské) a Lucka (grafička a webdesignérka). Právě jsme vlastními silami otevřely nový Coworking XY v pražském Karlíně. Původně to měla být vlastně kancelář pro nás samotné, kde budeme moct dělat svou práci v klidu. Ale nakonec nás myšlenka trochu přerostla, a vznikl unikátní prostor s obrovským srdcem, který chceme sdílet s podobně naladěnými lidmi – třeba zrovna i s vámi.

Na co vás můžeme nalákat?

Tak třeba:

  • ergonomické židle, které vám ušetří za každodenní lekce jógy,
  • spoustu zeleně uvnitř i za oknem,
  • xbox v relax zóně,
  • dobré kafe a čaj ZDARMA,
  • tisk dokumentů v rozumné míře ZDARMA,
  • internet, který nespadne při první bouřce,
  • luxusní dostupnost autem i MHD,
  • možnost bezpečně si uzamknout svoje zařízení přímo na pracovním stole.

Nečekejte, až se z toho doma definitivně zblázníte a napište nám radši hned. Zveme vás na kafe a můžete si u nás v klidu popracovat celý den zdarma.

A pokud se rozhodnete do konce září, máte od nás 1+1 měsíc zdarma.

Nezávazné kafe si s námi domluvte na tomto odkazu. >>>

Těšíme se na vás!
Jana, Lucka a celý coworking XY


Co na to říkáte? Uvítali byste víc takových článků PŘED a PO? Co konkrétně by vás nejvíc zajímalo? Napište mi to do komentáře.

Copykiller – prodávejte textem®

Podnikáte a píšete si prodejní texty sami?

Přihlaste se do online kurzu Copykiller a začněte psát texty, které mají hlavu, patu, a hlavně prodejní výsledky.


Lucie Koubek

Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro detail i rázný humor. Autorka online kurzu Copykiller – prodávejte textem® a dalších vzdělávacích programů.

"Učím podnikatele a malé firmy psát prodejní texty v souladu s jejich osobními hodnotami i s principy moderního marketingu." Více o Lucii se dozvíte tady.
Komentáře