Máte fakt originální a vymakaný produkt. Slušnou webovou grafiku. Jste na předních příčkách vyhledávačů. Reklama na sociálních sítích frčí jako o závod. Návštěvnost webu vysoce nadprůměrná. Ale lidi vám odtud zdrhají pomalu dřív, než se tam vůbec proklikli.
Je vám to povědomé? Mně taky. Tyhle stesky znám už od svých klientů nazpaměť a klidně vám to přeříkám i v sobotu o půl páté ráno, až se budeme vracet z pátečního flámu.
Jasně, příčiny této svízelnosti mohou být velmi rozmanité – od nelogického uspořádání webu přes neatraktivní fotky až po chabý internet na straně klienta. Ovšem velice často bývá pes zakopaný – jak určitě správně tušíte – v mizerných textech. Tak si o tom povíme něco víc, co říkáte?
Mizerným textem nemyslím na prvním místě hrubky a špatně použité čárky – i když ty taky dokážou odmakat svůj díl. Bavíme se o celkovém zapůsobení textu. Jestli dokáže klienta jednoduše řečeno rychle „zabavit“. Prostě chytit – a (alespoň na nějakou dobu) nepustit.
Já naprosto rozumím tomu, že byste nejradši na chudáka návštěvníka vychrlili všechny své přednosti i produkty najednou, aby pochopil, že jedině u vás najde to nejlepší. Ale radím vám dobře, brzděte. Vypíchněte jen to nejdůležitější. Zaměřte se na to, v čem jste jiní. Pište stručně, jasně, srozumitelně, jednoduše.
Je rozhodně lepší dát návštěvníkovi webu na začátek informací méně, ale přehledně a vybrat to opravdu klíčové. Jinak se bude tou informační smrští cítit zahlcen, zavalen, zmasakrován a zničen, a než to vůbec stihne všechno pobrat, už bude pravděpodobně vesele brouzdat na webu konkurence.
Upřímně, každému je celkem šumák, že „produkt se používá k redukci hmotnosti“ i to, že „hru mohou hrát dospělí i děti“. Klient si nepřišel na váš web číst, co se k čemu a jak používá, nejste Wikipedie. Přišel si s největší pravděpodobností vyřešit nějaký problém. A to je přece příležitost přesně pro vás!
Hovořte přímo ke klientovi, ne k anonymní mase. Ukažte mu, že tady hraje hlavní roli on: Vy, kliente, získáte… Vám, kliente, se uleví… Vás, kliente, potěší… Protože to je to, co hledá.
Nedávno se mi jedna klientka svěřila, že vůbec neví, proč píše tak ztuhle a seriózně, když ve skutečnosti taková vůbec není. Víte proč? Protože ve škole to je samý popis pracovního postupu, ale sebemenší náznak originality se neodpouští.
Zapomeňte na všechny oficiality, trpné rody a květnatá souvětí. Pište jednoduše, svými slovy, a ještě lépe jazykem klienta. Klidně hovorově. Klidně si střihněte sem tam vtípek nebo nadsázku. Dneska už se ke klientovi nemluví jako k pánubohu, ale jako k sobě rovnému. Jen tak mu můžeme ukázat, že mu opravdu rozumíme.
Takhle ne: Jednotlivé jazykové kurzy jsou vždy sestaveny vám na míru, sami si zvolíte intenzitu jazykového kurzu. Naši zkušení lektoři jsou tu pro vás vždy připraveni být vašimi průvodci na cestě k dosažení cíle.
Ale co třeba takhle: Jazykový kurz vám připravíme přesně podle vašich přání (i těch nejbláznivějších). Jak často se chcete učit, necháme jen a jen na vás. Naši skvělí lektoři vám rádi budou těmi nejbáječnějšími průvodci. Těšíte se?
Multifunkční kosmeceutikum je mimořádně bohaté na biologicky aktivní látky.
To není vtip, to je skutečný příklad ze skutečného webu s dražší kosmetikou.
Jasně, někdy se cizím výrazům nevyhnete a často jsou pro web naprosto klíčové – záleží na vašem zaměření a oboru. Ale mám pro vás přátelskou radu: Odpusťte si je tam, kde to není nutné. Nesnažte se být záhadní a ukázat klientovi, že umíte používat takové a makové cizí výrazy a nicneříkající slova. Myslíte, že se návštěvník přišel nechat oslňovat vaší slovní zásobou?
Přesně takhle často vyznívají texty, které vymezují pravidla spolupráce nebo přinášejí instrukce.
Dám vám zase příklad. Sice smyšlený, ale určitě vám bude velmi povědomý:
V případě zrušení termínu méně než 24 hodin předem je klient povinen zaplatit 50 % z ceny konzultace!!!
Místo abychom v klientovi vzbuzovali důvěru, pro jistotu ho preventivně zastrašujeme. Proč? Aby si k nám moc nedovolil? Abychom ukázali, kdo tady má poslední slovo?
Dobře, povím vám, jak by to šlo jinak:
Domluvený termín je samozřejmě možné ze závažných důvodů zrušit. Zavolejte mi prosím nejpozději 24 hodin předem na číslo 123 456 789. Při pozdějším zrušení vás požádám o úhradu 50 % z ceny konzultace. Děkuji a těším se na setkání s vámi.
Nabízejte pomocnou ruku, vzbuzujte sympatie, ne obavy. Buďte zdvořilí, milí, laskaví a vstřícní. Ne, neříkám podlézaví – chraň bůh! Na to jsou někteří klienti snad ještě háklivější než na výhrůžky (třeba já). Ale vy určitě vyladíte ten správný poměr, z toho nemám obavy. 😉
Poznali jste se v některém z té TOP 5? Napište mi do komentářů svoje postřehy!