Ono se řekne pár řádek, ale kdo už si někdy zkusil nějakou FB reklamu napsat, určitě potvrdí, že jednoduché je to opravdu jenom zdánlivě. A máte recht. Čím kratší text, tím větší problém.
Při svých toulkách sociální sítí jsem odhalila jeden zásadní nedostatek, který by se dal vytknout drtivé většině reklamních sdělení. Tím průšvihem je orientace na produkt místo na zákazníka. Pojďme se teď společně podívat, jak se tohohle nešvaru vyvarovat a jak to dělat mnohem lépe.
Vsuvka pro zajímavost: Máte pocit, že se vám reklamy na Timeline zobrazují až moc často? A čím dementnější, tím častěji? Zkuste je začít cíleně vyhledávat za nějakým konkrétním studijním účelem. Najednou jako by se po nich zem slehla. Po všech. Chytrých i těch blbých.
Většina lidí nějakým způsobem popisuje nebo chválí nabízený produkt anebo sebe (firmu). Tzn. že v prvním případě sáhodlouze popisují různé technické parametry produktu, jeho obsah a vlastnosti.
V případě druhém se dozvíte, v kterém roce byla firma založená, kolik má zaměstnanců a že je progresivní a dynamicky se rozvíjející.
Mrkněte třeba, co se píše v téhle reklamě:
Nic z toho potenciálního klienta nezajímá. Není to nic, co by ho zrovna v reklamě na sociálních sítích posadilo na zadek a chytilo za srdce. Myslete si, co chcete, ale našeho zákazníka zkrátka zajímá ze všeho nejvíc on sám a jeho problémy.
(Nehledě na to, že lákat dnes někoho na to, že zasíláte poštou, je při nekvalitě této instituce spíš černý humor.)
Facebook sám o sobě je velmi rušivé prostředí, a proto je potřeba především zaujmout. A to se dá udělat několika různými způsoby. Můžete zkusit:
Co z toho myslíte, že funguje nejlíp?
Pokud jste odpověděli, že možnost 3, je to trefa. Ne, že by první dvě varianty nezabíraly, ale zafungují jenom dočasně a zaujmou jen omezené množství lidí.
První z nich totiž působí nedůvěryhodně a druhá staví na negativních pocitech. Věřte tomu, nebo ne, ani jednička, ani dvojka nemá takovou sílu a potenciál jako obyčejná zvědavost.
Úplně jednoduše:
Tady je pochopitelně potřeba znát detailně svoji cílovou skupinu a vědět přesně a do puntíku, jaké problémy a situace řeší a co se jí při tom honí hlavou.
K tomu potřebujete umět udělat tzv. „Krok navíc”. A ten spočívá v tom, že dokážete odhalit skutečné příčiny a vnitřní motivy, proč vaše cílová skupina řeší ten daný konkrétní problém.
A nebudeme tady zbytečně teoretizovat, já vám to ukážu na konkrétních příkladech:
Tahle reklama pořád melduje dokolečka “ochrana proti modrému světlu” a “chraňte se při práci s digitáními přístroji” – ale ruku na srdce, kdo má v sobě tolik zodpovědnosti, aby si šel aktivně koupit speciální brýle, protože si to přečetl někde na FB?
Tady si dokážu představit něco jako:
A následovalo by řešení problému. Tady už by text klidně mohl pokračovat tak, jak je: “Chraňte své oči brýlemi se speciálním filtrem…” atd.
Nadpis (to je ten hlavní text pod obrázkem) je s prominutím úplně na pikaču – a opět zaměřený na produkt, místo na zákazníka a jeho potíže:
“Brýle se speciálním filtrem modrého světla” – to než přechroustám a zpracuju svým přepracovaným mozkem, tak už jsem dávno o dvě stránky jinde. Je to nicneříkající, nicneslibující, vůbec mi to nedává žádný důvod jít a zjišťovat, jestli by tam pro mě mohlo být něco zajímavého či přínosného.
No a popis dole pod nadpisem – ten mi sice říká, co to je, ale vůbec mi neříká, proč bych to zrovna já měla chtít a co bych pro to měla udělat. Jinými slovy – opět fokus na produkt a ne na klienta. Špatně.
Taky špatně. Sdělení se opět zaměřuje víc na produkt než na zákaznici a její potřeby a touhy.
To, po čem zákaznice touží, asi nebude v našem případě “neodolatelně krémovo-pudrová textura a tři odstíny pro ultra-zářivý lesk”, ale může to být něco z následujícího:
A určitě byste sami vymysleli další milion báječných důvodů a motivací, proč zrovna tahle paletka nesmí chybět v žádné kosmetické taštičce.
Ale abychom tady jen pořád nekritizovali, mám pro vás ještě dva pozitivní příklady:
Tohle je sice brutálně jednoduché, ale dá se tu vysledovat solidní práce s vnitřními motivy zákazníka: Zákazník totiž nepotřebuje jen nový trendy batoh. Potřebuje nějakou extra vychytávku, díky které už nebude muset být v každodenní tlačenici v metru na nervy, že padne do drápů místních čorkařů.
Dokážu si představit ještě o trochu lepší práci s textem ve smyslu komunikace směrem ke klientovi (třeba psaní ve 2. osobě a přímé oslovení) – ale v každém případě je to slušná ukázka zaměření na klientovy priority.
Za 4 týdny uvidíte změnu na těle vy, za 8 týdnů si jí všimnou i vaši přátelé a za 12 týdnů všichni ostatní.
Neztrácejte čas!
Zkuste můj 90denní jídelníček!
Výsledky garantuji!
Vyzkoušejte ho hned: [odkaz]
Tohle je velmi dobrá práce! Jedná se o poměrně tvrdý prodejní post, ovšem výborně uchopený. Slibuje totiž konkrétní výsledky, kterých dosáhnete za konkrétní čas, a navíc využívá emoci touhy a potřebu uznání. Protože kdo by nechtěl, aby si jeho proměny brzy všimli hlavně jeho přátelé?
Kdyby se autor reklamy dopouštěl stejné chyby jako většina, nejspíš by jeho argumentace zahrnovala něco jako:
Určitě už teď sami vidíte a chápete ten rozdíl.
A pokud i vy tvoříte FB reklamy a často si nevíte rady s textem, určitě byste neměli minout online kurz Reklama na Facebooku – zaostřeno na texty. Více informací o kurzu najdete na tomto odkazu. >>>