Proč vy vlastně píšete všechny ty texty na web, články na blog a posty na Facebook? Ťukáte si teď na čelo a říkáte si, co to je za pitomou otázku? Vždyť to je snad přece jasný, ne…? Vám možná jo, ale je to dost jasný taky vašim potenciální klientům?
Určitě teď vymyslíte milión sto padesát devět důvodů, jako třeba:
Tak to určitě taky, ale jaký je ten nejdůležitější důvod? Už ho máte? Ano? Tak sláva!
No jasně, všechny ty texty přece píšete hlavně proto, že chcete, aby čtenář NĚCO UDĚLAL:
Určitě vymyslíte ještě další milión podobně bohulibých záměrů.
Než budeme pokračovat dál, dostanete úkol:
Otevřete si náhodně tři různé stránky vašeho webu nebo blogu a spočítejte, kolikrát na nich jasně instruujete čtenáře, CO MÁ UDĚLAT.
Hotovo?
Pokud jste došli k číslu 3 a více, jste kabrňáci. Pokud méně než 3 – slyšíte? Něco tady vrže.
Přemýšlejte se mnou. Jak má návštěvník vašeho webu vědět, co má udělat, když mu to jednoduše a jasně neřeknete? Úplně to teď slyším:
Tak určitě. Ale je to tak trochu opovážlivé spoléhání na milost boží.
Říkával zlý výrostek Hugo a říkám to i já. Náznaky prostě nefungují, a že si někdo něco domyslí? No tak na to zapomeňte rovnou. Lidi u internetu spěchají, nemají čas přemýšlet.
Takže proč to nechávat náhodě? Prostě jim to řekněte. Jednoduše, jasně, otevřeně.
Že vám to přijde trapné, dávat nějaké instrukce? Že nechcete nikoho do ničeho tlačit? Že chcete dopřát svým čtenářům svobodu rozhodování?
Ale jistě. To je v naprostém pořádku. Oni se nakonec stejně rozhodnou sami. Vy jim to tou instrukcí vlastně tak trochu usnadníte. Lidi překvapivě rádi plní pokyny ze strany autorit (a ano, vy jste pro ně autorita!), protože to zároveň na podvědomé úrovni vnímají jako potvrzení svého rozhodnutí.
A není to jen o tom, že jim řeknete „stáhněte si e-book“ nebo „kupte si můj program“. Taková výzva k akci (neboli CTA z anglického „call to action“) může mít nespočetně podob a nekonečnou variabilitu naléhavosti.
Koukejte:
Ano, existuje i tzv. skrytá výzva k akci. Ta vypadá tak, že jen jednoduše prolinkujete nějaké související slovo nebo větu na stránku, kam byste čtenáře rádi přivedli. To je taky možnost, a určitě ji nezatracuju (ba naopak, sama používám). Ale doporučuju kombinovat s explicitnějšími instrukcemi a výzvami, jinak je to pořád tak trochu kolo štěstí.
Nejvtipnější protiargument: „Když napíšu, co mají dělat, tak se hned pozná, že jim chci něco prodat.“
Ach ano, vy vlastně vůbec nic neprodáváte! Píšete si jen tak pro srandu veverkám, a třeba si náhodou někdo i něco koupí…
No tak, prosím vás. Děláte byznys, tak se za to nestyďte a za nic se neschovávejte. (Stejně vám na to jednou přijdou.)
Tak. Co přijde teď? Správně, výzva k akci!
Naučte se psát opravdu sebevědomé a přesvědčivé texty.
Přihlaste se do online kurzu copywritingu tady. >>>