E-mail marketing seriál, 3. díl: Jak psát fantastické e-maily

Spousta lidí dělá tu chybu, že sice vymazlí fantastický produkt nebo skvělý článek, ale jakmile přijde na e-mail, kterým ho má dostat mezi lidi, prostě tam něco zbastlí, vždyť ono je to vlastně jedno, tady vám to posílám, užijte si to, hlavně ať už to mám za sebou, uff, odeslat.

A to je velká chyba. E-mail je v našem případě silný marketingový nástroj, a proto i napsání kvalitního textu e-mailu by měla být samozřejmost, jinak je to mrhání potenciálem, časem i energií.

E-mail má pokračovat v tom, co předmět rozehrál – ještě kousek popošťouchnout příjemce k tomu, aby provedl požadovanou akci, tedy nejspíš aby se proklikl na nějakou naši webovou stránku.

Ale pozor! Ani samotný e-mail by ještě rozhodně neměl sdělit celou pointu nebo dát kompletní odpověď na čtenářovu otázku. Musí jen rafinovaně naznačit a dovést na váš web, kde se vyřeší všechny klientovy potenciální problémy. 🙂

Pojďme si projít, jak by měl takový správný e-mail vypadat.

Zdravit, nebo nezdravit?

Rozhodnutí je ve finále na vás a vašem citu. Marketing radí spíš nezdravit a jít rovnou k věci. Důvodem je mimo jiné to, že začátek e-mailu se zobrazuje v náhledu a může příjemce k otevření e-mailu docela fikaně doťuknout. Pokud je pro vás ale e-mail bez pozdravu a oslovení absolutně nepřijatelný, určitě se natlačte do něčeho, co je vám samotným nepříjemné.

Pokud tedy oželíte sílu náhledu a rozhodnete se zdravit a oslovovat, udělejte to pokud možno krátce a neotřele. V takovém případě doporučuju zvolit si nějaký „poznávací pozdrav“, a ten používat pořád a neměnit ho. Bude to taková vaše značka.

Místo trochu ohraného Krásný den! si zkuste dát tu práci a vymyslete si svůj vlastní originální pozdrav a/nebo oslovení. I tady se můžete odlišit, jen se toho nebojte.

Úderný úvod

Víte co? Úplně zapomeňte na to, že píšete nějaký „úvod“. To totiž podezřele připomíná školní slohovou práci, a tam se přece do úvodu psalo přesně to, co my tady nechceme: pár zbytečných plků, hlavně aby tam něco bylo.

Úvod musí být chytlavý, srozumitelný, konkrétní a úderný. Odpusťte si všechna srdceryvná uvítání typu „už dlouho jsem pro vás nic nenapsala“ (tím bych se já osobně spíš moc nechlubila). Chcete, aby si příjemce dočetl e-mail až do konce, tak neplkejte, nenuďte. Na nic nečekejte, jděte rovnou na věc a prostě jim vpalte, o čem to dneska bude.

E-maily, které fungují a neotravují

Mám pro vás tři základní pravidla, jak psát e-maily, které budou dělat to, co potřebujete, ale nebudou příjemce prudit a otravovat.

Konverzujte

Pište, jako byste si se svými klienty povídali u kafe. Ano, váš e-mail by opravdu měl připomínat spíš dialog. Rozhodně ve svém e-mailu promlouvejte přímo ke čtenářům, používejte tedy 2. osobu (vy nebo ty).

Rozhovor s klientem

Tím se dostáváme k otázce, na kterou se mě často ptáte. Tykat, nebo vykat? Univerzální odpověď neexistuje. Obecně se čím dál víc tíhne spíš k neformálnějšímu stylu, tykání přijímá čím dál víc lidí – hlavně mladších ročníků. Na druhou stranu existuje pořád hodně lidí, kteří jsou na tykačku vysloveně alergičtí – jednou jim tyknete, a končíte.

Doporučuju, abyste si zase sami pro sebe ujasnili, jaké klienty chcete přitahovat. Máte vy sami radši tykání a potřebujete si s klienty tykat, abyste se cítili uvolněně? Pak stejně asi nebudete mít zájem o zákazníky, kteří se berou natolik vážně, že je tykání rovnou odpudí…

Je to zkrátka jen a jen na vás. Ujasněte si, jak si chcete komunikaci s klienty nastavit, abyste se vy sami cítili dobře, a toho se držte. Všude. Na webu, v e-mailech, na Facebooku. Takovým způsobem si zase přitáhnete ty správné lidi, kteří vás budou milovat právě proto, jací jste.

Držte fokus

Jeden e-mail řeší jednu věc. Ne víc. JEDNU.

Ještě než začnete e-mail psát, ujasněte si, co je jeho cílem. Když už jednou získáte pozornost čtenáře, buďte rádi, že ji máte, a nasměrujte ji naplno právě na tu jednu nejdůležitější věc, kterou si má příjemce odnést. Budete-li drobit a tříštit, čtenář bude spíš zmaten, a nakonec radši neudělá nic, protože mozek tu změť informací v rychlosti online čtení prostě nevyhodnotí.

Cíl každého e-mailu je pak potřeba přetavit v jasnou výzvu k akci s hypertextovým odkazem. Výzva by měla ze zbytku textu poněkud „trčet“ tak, aby ji oko ledabyle skenujícího online čtenáře nemělo šanci minout.

Sexy vohoz

Stejně jako u blogových článků (a jiných textů online) i v e-mailu platí, že text má být příjemný pro oko a logicky rozčleněný.

  • Zvýrazňujte tučně klíčové informace a myšlenky.
  • Používejte výčty a číslované seznamy.
  • Dělejte krátké odstavce.
  • Zvolte vhodnou velikost písma a snadno čitelný font.

Závěr a podpis

Opět není žádoucí nějaký květnatý závěr. Krátký pozdrav, podpis, nazdar. Zase můžete klidně použít něco „značkového“, podle čeho vás klient vždycky pozná. Moje osobní zdravice např. zní: „Tak ať vám to píše!“ 🙂

V podpisu pak nezapomeňte uvést e-mail, případně telefon, webové stránky a odkaz na sociální sítě.

A jak to má být dlouhé?

Co nejkratší. Zkrátka krátký e-mail je vždycky lepší než dlouhý e-mail. Nikdo nečeká u e-mailové schránky proto, aby si milostivě přečetl vaši pětistránkovou zprávu. Předložte stručně, co máte na srdci, nasměrujte příjemce tam, kam ho chcete dostat, a tradá.

Dlouhé psaní

Pro dnešek vše! Čekání na další díl seriálu o e-mail marketingu si můžete ukrátit tím, že nám do komentářů napíšete, jestli ve svých e-mailech klienty zdravíte a jestli jim raději tykáte, anebo vykáte. 🙂 Tak zatím, a e-mail marketingu zdar!

Copykiller – prodávejte textem®

Podnikáte a píšete si prodejní texty sami?

Přihlaste se do online kurzu Copykiller a začněte psát texty, které mají hlavu, patu, a hlavně prodejní výsledky.


Lucie Koubek

Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro detail i rázný humor. Autorka online kurzu Copykiller – prodávejte textem® a dalších vzdělávacích programů.

"Učím podnikatele a malé firmy psát prodejní texty v souladu s jejich osobními hodnotami i s principy moderního marketingu." Více o Lucii se dozvíte tady.
Komentáře